Turbina auto este o componentă auto, electronică, ce are rolul de a îmbunătăţi performanţele vehiculului, prin oferirea unei puteri mai mari a motorului, unui cuplu motor mai mare, consum scăzut de carburant şi reducerea emisiilor poluante. Prin urmare, prezenţa unei astfel de componente este esenţială într-un ansamblu auto, fiind utilizată atât în cazul motoarelor diesel, cât şi a celor pe benzină. Turbina mai este cunoscută şi sub numele de turbosuflanta sau, simplu, turbo.
Însă, la fel ca orice componentă auto, şi aceasta este supusă unor defecţiuni. Dacă durata de viaţă a acesteia este destul de mare, uzura fiind cea care determină defectarea, există şi câteva cazuri în care defecţiunile sunt determinate de factori externi. Cele mai comune dintre acestea sunt: lipsa ungerii cu ulei, pătrunderea unui corp străin în admisie sau întreţinerea necorespunzătoare a vehiculului, care duce la supraturarea motorului diesel prin autoalimentarea cu uleiul acumulat în tubulatura de admisie.
Etapele reparării turbinei
Pentru a se evita ajungerea în situaţia de a înlocui o turbină, ale cărei costuri sunt destul de mari, este recomandat acordarea unei atenţii deosebite unor simptome specifice ale vehiculelor. În acest fel defecţiunile pot fi detectate mai rapid şi astfel se poate interveni pentru efectuarea de recondiţionări sau reparaţii turbine. În urma acestui proces, componenta poate funcţiona în aproximativ aceiaşi parametrii ca şi una nouă.
Totodată, este recomandat să se apeleze la serviciile oferite de firme specializate care, pe lângă competențele şi aptitudinile obţinute de-a lungul timpului, specialiştii au la îndemână aparatura performantă, piese de calitate şi stăpânesc tehnicile specifice acestui domeniu. Astfel, şi reparaţia va fi una de calitate.
Prin urmare, o primă etapă, după observarea defecţiunilor şi ajungerea într-un service specializat în astfel de reparaţii, constă în demontarea turbinei, inspectarea şi reasamblarea pieselor noi (garnituri, segmenţi, rulmenţi) fiind operaţiuni foarte importante în acest proces.
În plus, toate toleranțele – adică segmenţii, compresorul, axul rotor şi, în general, toate componentele de fixare – au nevoie să fie măsurate, pentru a se asigura o funcţionare eficientă a turbinei.
Ulterior, echilibrarea pieselor trebuie verificată şi, dacă este cazul, corectată. Această etapă este extrem de importantă în rulajul turbinei, care se învârte la rotaţii foarte mari, pentru a se evita posibile probleme şi chiar accidente. Aceasta echilibrare se realizează computerizat, la viteze peste norma obişnuită a turbinei pentru o echilibrare optimă, dovada acesteia fiind printata clientului, odată cu garanţia oferită pentru lucrarea efectuată.
O altă etapă este reprezentată de curăţarea tuturor componentelor turbinei. Aceasta este extrem de importantă în ceea ce priveşte precizia cu care trebuie recondiţionată turbina, cu atât mai mult cu cât aceste componente au dimensiuni foarte mici şi, implicit, toleranţe foarte mici, iar viteza de învârtire a turbosuflantelor este foarte mare.
De asemenea, specialistul trebuie să cunoască toate problemele pe care le are turbosuflanta. Cu toate acestea, fiecare piesă a acesteia este verificată – de la filetele şuruburilor până la garnituri, segmente şi toate piesele angrenate în mişcare – iar cele care nu mai prezintă garanţie nici după reparare sunt înlocuite cu alte piese noi.