Inca din anii 70, pe piata a aparut un nou tip de biciclete, raspandind-se la nivel global ca o furtuna si oferind posibilitatea a milioane de oameni din intreaga lume de a-si conduce bicicletele intr-un nou mod. Este vorba despre BMX (biciclete de motocross), care au fost create la inceputul anilor 1970 ca o alternativa mai ieftina si usoara pentru motocross, sport popular care a dat idei ciclistilor din California de Sud de a-si modifica propriile biciclete si de a crea biciclete usoare si versatile care ar putea fi utilizate cu usurinta atat in zonele urbane, cat si in cele mai greu accesibile.
Acest model nou de biciclete s-a concentrat pe biciclete Schwinn Sting-Ray, usoare si robuste, care au fost imbunatatite cu arcuri mai bune si cauciucuri mai puternice. Primele biciclete BMX erau capabile de a parcurge cu viteza terenurile de motocross si piste speciale pentru trucuri, reusind sa castige atentia tinerilor din California care au gasit in BMX o alternativa excelenta la motocicletele scumpe de motocross.
Popularitatea primelor biciclete BMX a explodat odata cu lansarea documentarului despre cursele de motociclete, din 1972, „On Any Sunday”, care a inspirat tinerii din intreaga America sa inceapa sa construiasca propria lor versiune de biciclete usoare de off-road. Nu dupa mult timp, producatorii de biciclete au profitat de ocazie si au realizat noi modele de BMX care au devenit in curand forta motocrossului pe biciclete. De asemenea, au fost create multe organizatii care sa reglementeze sportul motocrossului de biciclete, incepand cu Liga Nationala de Biciclete, care a fost infiintata in 1974 si multe altele care au fost infiintate mai tarziu (Asociatia Nationala de Biciclete, Asociatia Americana de Biciclete, Federatia BMX Internationala, Uniunea Ciclista Internationala …).
In plus fata de curse, utilizatorii de BMX au popularizat o noua forma de sport, „BMX freestyle”, constand in realizarea de trucuri pe bicicleta si crearea unor miscari stilizate, care astazi sunt prezentate ca sport la tv, in cadrul unor evenimente de Extreme Sporting. Cel care a promovat primul sportul BMX Freestyle este Bob Haro, fondatorul companiei de biciclete Mountain & BMX Haro Bikes.
Astazi, cei pasionati de biciclete BMX pot alege dintre cele cinci modele realizate pentru a se potrivi in diferite scenarii:
Park – Biciclete foarte usoare fara imbunatatiri structurale
Dirt – Cele mai distinctive modificari ale bicicletelor Dirt BMX sunt anvelopele lor mai mari, care au o aderenta mai mare pe o suprafata noroioasa
Flatland – Modele BMX foarte echilibrate care sunt folosite pentru a performa trucuri si scheme.
Race – bicicletele BMX de curse au franele imbunatatite si pinionul frontal este mai mare pentru a obtine viteze mai mari.
Street – BMX-uri mai grele, care au tevi din metal montate in exteriorul butucului de la roata, permitand celor care le conduc sa se urce pe ele in timpul trucurilor. Deseori nu au frane.