Alegerea celei mai bune perechi de anvelope este una destul de dificilă pentru conducatorii auto, mai ales la început de “drum”, atunci când îşi echipează pentru prima dată autoturismul sau după ce îşi iau permisul de conducere recent. Din păcate, în lipsa informaţiilor corespunzătoare în acest sens, şoferii fac multe greşeli în alegerea anvelopelor pentru anotimpul rece, punându-şi viaţa în pericol, atât pe a lor, cât şi siguranţă celorlalţi participanți la trafic.
Cea mai mare greşeală pe care poate să o facă un şofer este să interpreteze în propria maniera informaţiile prevăzute în lege sau să se ghideze după instinct când vine vorba de folosirea cauciucurilor de iarnă.
Anvelopele de iarnă trebuie schimbate la 1 noiembrie – FALS!
Anvelopele de iarnă nu trebuie schimbate la această dată, nu există nicio lege ce prevede acest lucru. Anvelopele de iarnă trebuie schimbate atunci când condiţiile meteo impun acest lucru, şi anume când temperatura din termometre scade sub 7 grade C în mod constant, atât ziua, cât şi noaptea. La început s-a discutat, într-adevăr, că în intervalul 1 noiembrie – 1 martie să aibă loc înlocuirea plenurilor de vară cu cele de iarnă, însă ulterior s-a stabilit că acest lucru să se facă acolo unde a nins, unde este frig şi zăpadă, așa cum se întâmplă la cauciucuri m+s. Şoferii pot primi amendă şi în luna septembrie dacă merg la munte şi nu au pneurile schimbate în mod corespunzător şi carosabilul este acoperit de un strat fin de zăpadă.
Anvelopele de iarnă sunt eficiente numai pe zăpadă – GREŞIT!
O altă greşeală pe care o fac conducătorii auto şi proprietarii de maşini este aceea că pot considera că aceste pneuri îşi vor dovedi eficienta numai pe zăpadă sau în condiţii meteo extreme. Acest lucru este cât se poate de fals. Anvelopele de iarnă sunt special concepute pentru a avea o aderentă crescută în condiţii de temperatura scăzută, adică frânează mai eficient pe asfalt uscat, când afară este frig, comparativ cu cele de vară. Aceleaşi lucruri se întâmplă în condiţii de gheaţă şi de polei graţie profilului pronunţat al cauciucului. Ceea ce înseamnă că anvelopele nu sunt eficiente numai pe zăpadă, ci şi în condiţii atmosferice ce presupun frig, gheaţă, polei şi zăpadă.
Anvelopele de iarnă frânează mai bine, chiar şi vara – FALS!
Cauciucurile de iarnă sunt eficiente pe timp de iarnă, atunci frânează foarte bine şi pot fi folosite la capacitate maximă. Prin urmare, lucrurile sunt foarte simple: dacă anvelopele de iarnă sunt folosite vară, în ideea că frânează mai bine, utilizatorii nu fac altceva decât să le uzeze şi să crească distanţa de frânare. Materialul anvelopelor de iarnă oferă o aderentă bună la asfalt numai când este frig, nu şi la căldură.
Anvelopele de iarnă se montează la prima ninsoare – FALS!
Conducătorii auto nu trebuie să aştepte prima ninsoare pentru a schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pentru că se poate dovedi prea târziu. Aceştia îşi pot lua amendă chiar pe drum spre vulcanizarea spre care se îndreaptă pentru schimbarea anvelopelor. Când evoluţia vremii timp de câteva zile arată o scădere constantă sub 7 grade C, este cazul că şoferii să treacă la pneurile de iarnă, chiar dacă afară nu ninge.
Anvelopele all-season sunt mai bune decât cele de iarnă şi mai ieftine – GREŞIT!
Anvelopele all season nu sunt deloc mai prejos decât anvelopele de iarnă, dar nici mai presus. Acestea sunt concepute pentru a face faţă condiţiilor meteo din zonele în care iernile nu sunt prea grele.